مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

شهر ری جزو محدوده‌های تاریخی تهران است که شهرت آن تنها محدود به حرم معروف آن نیست. در این خطه اماکن و بناهای وجود دارند که قدمت طولانی آنها و داستان‌های بسیاری که در دل خود گنجانده‌اند بر جذابیت شهر ری افزوده است. آثاری که مقاصدی مناسب برای گردشگری‌اند.

خانه فخرالدوله

همشهری - سعیده مرادی: خانه فخرالدوله وکارخانه ری که همجوار با هم هستند، از مکان‌های تاریخی شهر ری است که بازدید از آنها خالی از لطف نیست.

خانه فخرالدوله و خانه امینی کهریزک

عمارت قدیمی فخرالدوله و خانه امینی از خانه‌های مربوط به دوره قاجار است که به فخر الدوله، مادر نخست‌وزیر پهلوی دوم تعلق داشت.

عمارتی با معماری ایرانی و اروپایی

در نزدیکی کارخانه قند کهریزک عمارت فخرالدوله و خانه امینی قرار دارد. معماری این دو بنا تلفیقی از معماری سبک اروپائی و معماری سنتی ایرانی است که می‌توان آنها را از اولین خانه‌های ییلاقی اشرافی تهران به شمار آورد. عمارت فخرالدوله و خانه امینی علاوه بر یادآوری معماری ایوانها در تخت جمشید، معماری معابد یونانی را نیز در ذهن تداعی می‌کند. در حال حاضر امکان بازدید از این خانه وجود دارد، اما باتوجه به فرسوده بودن آن بهتر است از بیرون به تماشای قدمت و زیبایی این عمارت‌ها پرداخت.

نشانی: ۱۵ کیلومتری ری، کهریزک

چطور برویم: وارد جاده قدیم تهران - قم شده و این مسیر را ادامه دهید تا به کهریزک و عمارت فخرالدوله و خانه امینی برسید.

ساعت بازدید: آزاد

امکانات: مسجد، فروشگاه

از خانه فخرالدوله تا کارخانه ری

کارخانه سیمان ری

کارخانه سیمان ری قدمتی نزدیک به ۹۰ ‌سال دارد و این بنای تاریخی که نام میراث صنعتی تهران را به‌خود گرفته است، سال ۱۳۹۷ در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت.

اولین کارخانه سیمان پایتخت

کارخانه سیمان ری از بناهای نام‌آشنا و تاریخی جنوب تهران است. اولین کارخانه سیمان کشور که در سال ۱۳۱۲ شمسی در زمینی به وسعت حدود ۹ هکتار راه اندازی شد و تا نیم قرن بعد تامین کننده سیمان بسیاری از تاسیسات صنعتی ایران بود. تولید این کارخانه در اوایل دهه ۶۰ به دلیل توسعه شهر تهران و انتشار بیش از حد آلودگی توسط کارخانه، متوقف شد و کار آن پایان یافت. کارخانه سیمان ری پس از سال‌ها متروکه بودن، به شهرداری تهران واگذار شد تا تبدیل به موزه صنعت کشور شود. اکنون این میراث مهم صنعتی کشور در مسیر تبدیل به یک کارموزه و فاز اول آن نیز افتتاح شده است. گردشگران در این بنا می‌توانند با مراحل تولید سیمان و سرگذشت صنعت در ایران آشنا شوند. طبقه‌ همکف این ساختمان به عنوان گالری و زیرزمین آن به عنوان موزه اسناد کارخانه تغییر کاربری داده است. از دوران ۵۰ ساله‌ فعالیت کارخانه بالغ بر ۴۰۰ هزار برگ سند کاغذی به صورت دست‌نویس و چاپی طی ۳ سال گذشته به‌صورت غیراصولی در این محل انباشته شده بود که در فرآیند بازسازی این اسناد طبقه بندی شده و به صورت آرشیو بر اساس سال موضوع در طبقه زیرزمین به نمایش درآمده است.

لوکیشن ساخت فیلم و سریال

بنای کارخانه سیمان که لوکیشن چند فیلم و سریال از جمله بخشی از سریال پایتخت (قسمت حمله داعش) بود، فضای بسیار جذابی دارد و می‌توان در آن عکس‌های هنری قشنگی گرفت. اگر به بازدید از کارخانه سیمان ری علاقه دارید باید بدانید که تماشای این موزه بیش از ۳ ساعت وقت می‌گیرد. بنابراین نیاز است که برنامه‌ریزی مناسب کرده و زمان لازم را به بازدید اختصاص دهند. کارخانه سیمان ری در کنار خود جاذبه‌هایی مانند، دژ اشکان، نقش برجسته چشمه علی، باروی ری و سنگ نگاره فتحعلی شاه را دارد که بازدید از آنها نیز خالی از لطف نیست.

نشانی: محله صفائیه تهران، میدان سیفی، خیابان معدن

از خانه فخرالدوله تا کارخانه ری

کد خبر 881858
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha